Gipuzkoako Aldundiak Urrezko Plaka emango die bihar Espainiar Estatutik etorritako migranteei egindako ekarpena aitortuz. «Gaur egungo Euskal Herria ezin da ulertu langile hauen ...
Gipuzkoako Aldundiak Urrezko Plaka emango die bihar Espainiar Estatutik etorritako migranteei egindako ekarpena aitortuz. «Gaur egungo Euskal Herria ezin da ulertu langile hauen ahaleginik gabe», dio Larraitz Ugartek.
Mila irudi eta mila aurpegi ezkutatzen ditu atzean migrazioak. Historikoki presente egon den fenomenoa da, munduko bazter guztietan. Azken hamarkadetan asko areagotu da garatu gabeko herrialdeetatik aberatsenetagoetarako mugimendua, hegotik iparrera, aukera berrien bila abiatutako bidaiariak dira. Fenomeno hau, baina, ez da berria Euskal Herrian. XX. mendearen bigarren erdialdean industrializazioa zela-eta, Espainiar Estatutik jende uholde handiak etorri ziren Euskal Herrira, baita Goierrira ere. Gipuzkoako Aldundiak Urrezko Plaka emango die bihar 40ko, 50eko eta 60ko hamarkadetan Espainiar Estatuko herrietatik gurera etorritako pertsonei. «Andaluziatik, Extremaduratik, Errioxatik, Gaztelatik, Galizatik eta beste hainbat tokitatik etorritako euskal herritarrak Euskal Herria eraikitzen ari dira: gaur egungo Gipuzkoa eta gaur egungo Euskal Herria ezin ditugu ulertu langile hauen eta haien familien ahalegin eta ekarpenik gabe», dio Larraitz Ugarte foru bozeramaileak. Gipuzkoak Urrezko Domina ematen die norbanakoei eta Urrezko Plaka kolektiboei. Aurten, soilik aitortza kolektiboa izango da eta plaka bakarrik emango dute.
XX. mende erdialdean Gipuzkoa industrializatuko lurraldea zen eta milaka lagun etorri ziren. Arrazoi ekonomikoak zeuden migrazio mugimendu zabal horien atzean, baina, bere herrietan giro sozial eta politiko itogarria zutelako ere egiten zuten alde. Lehenbizi inguruko herrialdeetakoak iritsi ziren, Araba nahiz Nafarroakoak. Pixkanaka Espainiar Estatutik gero eta langile gehiago etorri ziren, trenez iristen ziren. «Logela bilatzea zen zailena: apopilo edo bizilagun bezela egoten ziren, lantegiko etxeak aurkitu baino lehen», dio Olatz Conde Legazpiko Lenbur fundazioko kideak.
Bizi eta lan baldintza gogorrei aurre egin behar izan zieten. Baldintza horiek aldatzeko eta hobetzeko borrokatu zuten, bertakoekin batera: eskubideen aldeko borroka hura hainbat jatorritako herritarrak bateratzeko eta herri sentimendua indartzeko baliagarria izan zen.
Beste hizkuntza bat, beste kultura bat nahiz beste ohitura batzuk… egoera hartan tentsioak ere izan ziren. «Egoera horretatik ere ikasi egin dugu, ikasten jarraituko dugu, indarguneak eta akatsak atzeman beharko ditugu, eta ariketa horrek, dudarik gabe, gure herriko aniztasuna ondo kudeatzen eta aniztasun hori kohesio elementu bihurtzen lagunduko digu», dio Larraitz Ugartek.
Aldundiak balioan jarri nahi du hamarkada horietan Gipuzkoara etorritakoen ekarpena. Kulturalki gure lurraldea aberastu dutela dio; sozialki, beraien jakintza eta esperientzia konpartitu; eta politikoki, gogor lan egin dutela hainbat eskubide berreskuratzeko.
Eroso sentitzen dira
Espainiar nazionalismoak etorkinak Euskal Herrian «gaizki tratatuak» direla dioen diskurtsoa zabaldu arren, migranteek diotena da, abertzale ez izanagatik, ez direla bigarren mailako sentitzen. 1950etik 1980ra bitarteko migrazioa aztertzeko Julen Zabalo EHUko irakasleak beste hainbat kiderekin batera egindako ikerketa batean jasotako ondorioetako bat da. Hain justu ere, garai horretako migrazioa aztertuz gaur egungoa ulertzeko saiakera egin nahi izan zuen Zabalok, Gite-Ipesen Julio Araluze bekari esker garatu zuten ikerlanean.
Espainiar Estatutik etorritakoek «bertakotzat» dute euren burua, «integratuta» sentitzen dira.
Hainbat eremu industrializatuetan osatu zituzten eztabaida-taldeak, migranteen adierazpenak eta iritziak jasotzeko; Espainiar Estatutik etorriak eta abertzale sentitzen ez direnak. Orokorrean, migranteak Euskal Herrian oso gustura sentitzen direla ondorioztatu zuten, eta ez dutela joateko asmorik.
Hiri handietatik txikietara aldea dago, gainera, hiri handietara multzo handitan iritsi zirelako. Txikietan baina, Goierriren kasuan, bertako bizilagunekiko harremana estuagoa zen. Etortzean «halabeharrez» integratu ziren, baina gaur egun «lasai» sentitzen dira. Halaber, herri euskaldunetan bizi izan arren, euskaraz jakitea ez dute beharrezko ikusi.
Espainiar Estatuan Euskal Herriaz duten irudia «okerra» dela aitortzen dute ikerketan parte hartu zuten migranteek; jaioterrira itzultzen direnean defendatzen dute. Euskal Herriaren geroaz erabakitzeko galdeketaren bat egingo balitz, parte hartzeko prest leudeke.
Aniztasun gizartea
Gipuzkoako Aldundiaren eskariz Aztikerrek iaz aurkeztutako ikerketaren arabera ere, euskal herritar gehienek, edonon jaioak direla ere, gogoko dute Euskal Herrian bizitzea; %89,7k bertan bizitzen jarraitu nahi du. Aniztasun gizartea da gurea, gurasoei zein aiton-amonei begiratuz gero, gehienek (%52,6) dutelako kanpoko lekuren batekin harremana.
Soilik norberaren jaioterria kontuan hartuz %72,8 bertan jaioa da eta %27,2 kanpoan. Horien artean jatorri nagusia Espainiar Estatua da, eta ondoren datoz Ekuador, Kolonbia, Errumania eta Dominikar Errepublika. Jatorri ezberdinen artekoen harremana zenbat eta estuagoa edo zaharragoa izan, konfiantza eta sinpatia areagotu egiten dira.
50eko langileen hamarkadara bidaia, egun batez
Goierri garaian industrializazio garaia bete-betean zegoen 50eko hamarkadan. Hain justu ere, Legazpin orduko langileen eguneroko bizitzan murgiltzeko ibilbidea prestatua dute. Haztegi eskolako ikasgela bat eta hari atxikitako kapilaren bidez orduko hezkuntzan eta erlijioan murgil daiteke. Langileen etxebizitza ere bisita daiteke, San Inazio auzoan. Igandeetan eta jaiegunetan egoten da zabalik. Lenbur Fundazioaren web atarian dute informazio guztia.
«Euskal Herria aberasten lagundu dugu, baina guk ere dirua irabazi dugu»
Vicente Bernabe (Santa Maria del Campo, Burgos, Estatu espainiarra, 1946) mutikotan etorri zen Goierrira. Primeran moldatu zen eta Euskal Herritartzat du bere burua.
Burgosen jaio zinen. Nolakoa da zure jaioterria?
Nekazari herria da. Aitak lursail batzuk zituen, baina nekazaritzak ez zuela etorkizunik iruditu zitzaion eta 1954an hona etorri zen. Ordurako 35 urte zituen eta gehiago itxaroten bazuen beharbada ez ziotela lanik emango pentsatu zuen.
Zergatik aukeratu zuen Goierri?
Patrizio Etxeberria enpresari legazpiarrak Burgosen zuen finkara joan zen lan eske, oinez. Hango langileburuari igeltsero bezala lan egitea gustatuko litzaiokeela esan zion. Handik astebetera baiezkoa eman zioten.
Zertan aritu zen?
Igeltsero aritu zen, labeak konpontzen. Apopilo egon zen, bi etxetan.
Noiz etorri zinen zu?
11 urterekin etorri nintzen lehenengoz. 1957, 1958 eta 1959an hemen pasa nituen oporrak. Berehala moldatu nintzen. Asko gustatu zitzaidan hemen ikusi nuena. 14 urterekin ikasketak bukatu nituen eta aitonari errementari lanetan laguntzen hasi nintzen, baina amak nahiago zuen hona etortzea. Aitak Zumarragako San Isidro kalean etxe bat erosi zuen. Horretarako, jaioterrian zituen lurrak saldu zituen.
Sei urtetan ama, arreba eta zu aitarengandik urrun bizi izan zineten. Gogorra izan al zen?
Oso arduratsua nintzen eta etxeko gizona izan behar nintzela pentsatu nuen. Izan ere, ama bakarrik zegoen, hiru urteko alaba zuen eta, gainera, erreuma zuen. Janzten lagundu behar niola gogoratzen dut.
Zer kontatzen zizuen aitak Euskal Herriari buruz?
Ez zen oso gizon hiztuna. Hemen ez zen hotzik pasatzen eta ondo bizi zitekeen. Kito. Aitak beti bere herria gogoan izan zuen. Nik, ordea, ez.
Non lan egin zenuen?
Patrizion, baina handik gutxira Irimon hasi nintzen. Izan ere, lanetik irteten nintzenean bizikletan ibiltzen nintzen eta ama istripu baten beldur zen. Irimo Urretxun zegoenez, oinez bidaltzen ninduen. Bizikletan ibili ezin nintzenez, korrika egiten nuen. Larraza izeneko korrikalari batekin aritzen nintzen.
Zer moduz Irimon?
Oso gustura. Erremintak egiten hasi nintzen, baina Lanbide Heziketan izena eman nuen eta postu hobea lortu nuen.
Espainiatik etorritakoak ondo hartu zintuztetela uste al duzu?
Baietz uste dut. Toki berri batera zoazenean, ikusi eta entzun egin behar duzu. Garai hartan ez zegoen urik eta batzuetan 30 lagun joaten ginen baserri batera ur bila. Hori ulertzekoa da, baina batzuk letxuga eta guzti itzultzen ziren. Hori onartezina zen. Hala, ez da harritzekoa batzuk guri nazka hartzea. Dena den, niri inork ez dit sekula ezer esan.
Kanpotik etorritakoek integratzeko ahalegina egin zenutela uste al duzu?
Gehienek bai, baina batzuk euskaldunen aurka hitz egiten dute oraindik. Amorru handia ematen dit. Guk Euskal Herria aberasten lagundu dugu, baina guk ere dirua irabazi dugu. Gure herrian ez genuen hemengo aberastasunik. Batzuk euren jaioterrira eramaten dute hemen irabazitako dirua. Nik ez. Ez diet ezer zor. Han ez zidaten lan egiteko aukera eman. Burgosko fabrika batera lan eske joan nintzen eta ez zidaten eman nire aitona errepublika zalea zelako.
Euskal herritartzat duzu zeure burua.
Euskal kultura oso gustuko dut. Benito Lertxundi nire abeslari kuttuna da. Bestalde, Zumarragako Eitzaga auzoan bizi naiz eta bertako argazki zaharrak eta istorioak biltzea gustatzen zait. 30 urte baino gehiago daramatzat Jai batzordean. Nire ekimenez antolatzen dugu toka txapelketa! Pena bakarra dut: euskara ez jakitea.